Rabu, 7 Julai 2010

Kau Yang Kunanti 8

Amirah ingin berlalu ke dapur sebaik sahaja menyerahkan Nasuha kepada Hakim. Suaminya itu kelihatan tidak sabar benar hendak mengambil Nasuha dari dukungannya. Belum pun punggung mencecah sofa tangan dihulurkan kepada Nasuha. Sudah tentu anak yang kelihatan girang dengan kehadiran abahnya terus menyuakan tangan minta didukung.

Entah mengapa melihatkan perilaku Hakim kepada anak mereka membuatkan jiwanya resah. Prasangka-prasangka tidak elok mula menerjah minda. Bagaimana jika apa yang difikirkannya sebelum membukakan pintu buat suaminya itu benar? Oh, Tuhan! Janganlah itu terjadi. Tidak sanggup dia berjauhan dengan satu-satunya puteri kesayangannya itu. Dalam hati dia berdoa semoga apa yang difikirkan tidak terjadi dan kedatangan Hakim bukan untuk merampas Nasuha daripadanya.

“Tak nak salam abang ke? Selalunya Mira tak pernah lupa nak salam dengan abang?”

Teguran Hakim menghentikan langkah kaki Amirah yang baru setapak dua maju meninggalkan ruang tamu. Perlahan-lahan dia berpaling memandang Hakim yang sedang tersenyum manis. Untuk sesaat dua dia hanya terpaku di tempat dia berdiri. Hanya mampu untuk terus memandang ke arah wajah yang sudah hampir dua minggu tidak ditatapi. Sudah lama benar dia tidak melihat senyuman itu. Terlalu lama. Semenjak suaminya itu berkahwin lagi, dia sudah tidak mampu untuk terus menatapi wajah itu. Hatinya terluka! Di depan Hakim dia berpura-pura ceria, sedangkan hatinya menangis.

Namun saat Hakim menghulurkan tangan, dia terpaksa menyambut jua. Jemari kasar suaminya itu dikucup lembut. Memang itu yang sepatutnya dilakukan oleh seorang isteri. Sepanjang mereka menjadi suami isteri dia tidak pernah lupa untuk menyalami suaminya setiap kali bertemu dan berpisah.

Amirah berkira-kira ingin cepat berlalu selepas menyalami suaminya itu. Tetapi sebaik sahaja mengangkat kepala, dia sedikit tergamam apabila Hakim memegang belakang kepalanya lalu di tarik rapat ke bibir. Dahi Amirah dicium mesra.

“Emm..wanginya isteri abang. Sayang masih pakai perfume yang abang hadiahkan tu?”

Amirah yang masih kaget, pantas menggelengkan kepala. Tanda menafikan telahan suaminya itu.

“Tapi baunya sama. Abang masih ingat lagi harumannya,” ujar Hakim. Sesungguhnya dia yakin haruman yang melekat di tubuh Amirah adalah haruman yang dia hadiahkan pada hari ulang tahun kelahiran isterinya itu.

“Memang haruman yang sama. Tapi yang abang hadiahkan dah habis. Mira beli yang baru,” jelas Amirah. Sengaja tidak mahu Hakim berfikir yang dia masih menyayangi pemberian suaminya itu.

Hakim tersenyum mendengarnya. Terlupa sudah hampir tiga tahun usia perkahwinan mereka. Tentulah sudah habis. Haruman itu dihadiahkan sempena meraikan ulang tahun pertama selepas bergelar isteri kepadanya.

“Tapi tetap haruman yang sama kan? Tu tandanya Mira masih menghargai pemberian abang.”

Isterinya itu hanya mendiamkan diri. Tidak mahu mengulas apa-apa. Malah tiada reaksi yang dapat dibaca di wajah itu. Dia sedar Amirah masih marahkan dirinya kerana memaksanya sebentar tadi. Tapi itu semua tidak melemahkannya untuk terus memujuk isterinya itu.

“Abang duduklah dulu. Mira nak buat air.”

Pelawaan Amirah disambut dengan senyuman. Dia hanya memerhati langkah isterinya ke dapur. Hatinya sedikit terusik dengan pakaian yang melekat di tubuh isterinya itu. Amirah hanya mengenakan gaun malam paras tumit yang dia kira agak nipis dan seksi. Cuma bahagian atas telah ditutupi oleh cardigan berwarna putih. Mungkin dikenakan sebelum keluar untuk membukakan pintu tadi.

Amirah ternyata telah melakukan perubahan yang dia kira agak drastik. Sepanjang dua tahun berkahwin belum pernah dia melihat isterinya itu mengenakan gaun malam sebegitu. Isterinya itu lebih gemar mengenakan pijama bila malam menjelma. Pernah dia berniat mahu membelikan gaun malam untuk Amirah tapi ditolak mentah-mentah oleh isterinya itu. Alasan yang diberikan adalah segan untuk berpakaian begitu dihadapan Hakim.

Hakim menarik nafas dalam. Rasa yang sebentar tadi menyelubungi hati cuba diusir jauh-jauh. Tujuan utama dia ke sini adalah untuk memujuk isterinya itu pulang ke rumah. Bukan memikirkan perkara-perkara lain yang boleh merosakkan rancangannya itu.

“Hi, anak abah! Sayang sihat? Kenapa tak tidur lagi ni? Tengok dah pukul berapa tu?”

Hakim mula berbicara dengan Nasuha. Perhatiannya perlu dialihkan . Anaknya itu kelihatan riang benar ditegur begitu. Segala mainannya diberikan kepada Hakim satu-persatu. Tanda mahu mengajak abahnya itu bermain bersama.

Hakim yang ternyata memahami kehendak anaknya itu segera mengangkat Nasuha dan diletakkan di ribaan. Pipi anak kecil itu dikucup bertalu-talu sebelum menemani Nasuha bermain. Suaranya dan suara Nasuha berselang-seli meriuhkan ruang tamu itu. Nasuha ternyata gembira dengan kehadiran Hakim. Dia kelihatan ceria benar. Semua itu mengingatkan Hakim pada keadaan Amirah dan Nasuha ketika bersendirian tanpanya di sisi. Bagaimana agaknya isterinya menguruskan Nasuha seorang diri? Tiba-tiba dia terasa sayu. Semua ini salahnya. Kalaulah dia tidak berbuat onar tentu Nasuha tidak akan kehilangan kasih sayang seorang ayah selama hampir 7 bulan.

Namun melihatkan kehidupan yang dijalani Amirah dan Nasuha sekarang dia yakin isterinya itu telah melakukan pengorbanan yang besar untuk menyara kehidupan mereka berdua. Amirah telah bekerja. Sesuatu yang tidak telah lama dia tinggalkan semenjak bergelar isteri. Bukan dia tidak membenarkan, tetapi Amirah yang merelakan diri untuk menjadi suri rumah demi menguruskan rumahtangga mereka. Dia juga berharap wang yang didepositkan setiap bulan ke akaun Amirah mencukupi untuk perbelanjaan mereka berdua. Amirah sudah tiada di sisi. Itulah saja yang mampu dia lakukan untuk terus melunaskan tanggungjawabnya sebagai suami.

Sementara itu di dapur, Amirah memasang telinga sambil duduk menunggu air mendidih. Bergenang air matanya saat mendengar keriuhan suara Hakim dan Nasuha bermain bersama. Hakim masih sama perwatakannya. Seorang ayah yang sangat penyayang. Perhatian buat anak mereka tidak pernah kurang. Ada sahaja mainan baru yang dibelikan buat anaknya itu bila mereka bersama. Walaupun penat bekerja, dia tidak akan lupa untuk melayan anaknya itu bermain. Selepas berkahwin dengan Sofiana dia tetap akan pulang ke rumah barang seketika untuk menjenguk mereka sebelum kembali ke rumah Sofiana.

Bagi pihak anak sekecil itu perhatian yang ditunjukkan oleh abahnya sudah cukup. Kanak-kanak tidak banyak pintanya. Tapi bagi dirinya? Seorang isteri sepertinya? Apakah itu memadai? Tentu sahaja tidak! Hakim tidak adil berbahagi kasih dan perhatian buat dirinya. Dan semua itu tidak mungkin diterima oleh mana-mana isteri pun. Dia yakin itu.

Amirah pantas bangun menyediakan minuman sebaik sahaja air mendidih. Kalau diikutkan hatinya malas benar dia hendak bermurah hati begini. Tapi dia lagi malas hendak menatap wajah Hakim pada saat hati yang panas begini. Jadi ini mungkin saja caranya untuk dia melarikan diri sementara menenangkan hatinya yang sedang marah.

Minuman yang telah siap dibawa ke depan lalu diletakkan di atas meja kopi. Agak canggung langkah yang diatur bila mata Hakim tidak lepas dari memandang wajahnya. “Jemput minum, bang,” pelawa Amirah. Cawan berisi minuman ditolak menghampiri Hakim.

Hakim tersenyum menyambut huluran isterinya itu. Dalam hati berlagu riang. Walaupun Amirah marahkan dirinya, tetapi wanita itu masih mahu menyediakan minuman untuknya. Dalam degil terserlah kelembutan isterinya itu.

“Thanks, sayang!”

Tiada balasan dari bibir Amirah. Telinganya seakan mual dengan panggilan ‘sayang’ itu. kalau dahulu dia cukup gemar dipanggil begitu. Tapi tidak kini!

Dia hanya memerhati Hakim menghabiskan minuman yang dihidangkan. Mungkin suaminya itu haus benar. Sekali degup sahaja habis secawan teh dikerjakan.

“Teh yang sayang buat ni masih sedap macam dulu. Dah lama abang tak rasa,” puji Hakim.

Namun pujian itu hanya mengundang cebikan kecil di bibir Amirah. Ternyata dia tidak senang dengan pujian itu. Baginya pujian itu hanya datang daripada lelaki yang bermulut manis.

“Suha mari dekat ibu sayang. Dah pukul berapa ni. Suha kena tidur.” Amirah memanggil anaknya yang masih dalam ribaan abahnya. Anak itu sudah kelihatan mengantuk benar. Matanya sudah memerah. Namun mungkin dek kerana rindukan Hakim, rasa mengantuk itu dilawan.

“Sayang, abang baru saja datang. Rindu dengan Suha pun tak habis lagi ni. Berilah peluang abang nak main dengan dia sekejap. Kejap lagi abang tidurkan Suha, ya?” Pinta Hakim. Baru setengah jam dia bersama dengan anaknya itu. Dia belum puas bermain dengan Nasuha. Kerinduan yang ditahan selama 6 bulan lebih tidak akan mampu terbalas hanya dalam masa tiga puluh minit.

“Dah lewat. Suha perlu tidur,” balas Amirah.

“Abang tahu. Tapi tak apalah kalau malam ni dia tidur lewat sikit. Abang tengok Suha pun macam nak main lagi. Kesian dia,” ujar Hakim pula.

“Suha tak boleh tidur lambat. Kalau lambat sangat takut dia tak boleh tidur pulak. Dia memang selalu macam tu.”

“Iya sayang, abang tahu! Abang kan abahnya? Mestilah abang dah masak benar dengan perangai anak kita sorang ni. Tak apa kalau dia tak boleh tidur malam biar abang sajalah yang dodoikan dia sampai dia tidur. Mira tidurlah dulu. Tinggalkan Suha dengan abang, ya?”

Amirah mengerutkan dahi. Kata-kata Hakim jika diteliti seakan punya maksud tersirat. “Kenapa pula abang nak tolong tidurkan Suha? Are you plan to stay here tonight?”

Hakim tersenyum mendengar pertanyaan Amirah. Baguslah kalau isterinya faham maksud kedatangannya itu. “Tak salahkan kalau abang bermalam dekat sini?”

“Salah!”

Kata-kata tegas Amirah membuatkan Hakim terkejut. Isterinya itu kelihatan marah. Sedangkan tadi Amirah masih kelihatan sudah boleh berbicara dengannya dengan nada lembut. Apabila soal bermalam disebut terus isterinya itu berubah rentak.

Dia fikir tidak salah kalau dia bermalam di situ. Mereka masih suami isteri. Agama pun tidak melarang.

“Kenapa salah pula? Abang masih suami Mira. Tak salahkan?”

“Pada Mira salah!” Kata Mira tanpa memandang wajah suaminya.

“Tapi kenapa? Dah lama kita tak bermalam bersama kan?”

Kali ini Amirah membuang pandang ke wajah Hakim dengan pandangan penuh kebencian. “Salah siapa tu?”

“Mira..jangan macam ni sayang. Okay, abang mengaku memang abang salah. Tapi sayang bolehkan bagi peluang dekat abang sekali lagi?”

“Peluang untuk apa? Peluang untuk abang sakitkan hati Mira lagi? Dahlah bang. Mira bukan bodoh! Kalau dulu bolehlah.”

Hakim melepaskan keluhan kecewa. “Kenapa Mira berubah sampai macam ni sekali? Mira tak pernah macam ni dulu. Mira yang ada depan abang sekarang ni dah jauh sangat berubah. Kadang-kadang abang rasa Mira bukan isteri abang.”

Amirah tersenyum cuma. “Baguslah kalau macam tu. Baguslah kalau abang rasa Mira ni bukan isteri abang yang dulu. So, lepas ni tak payah la abang susah-susah nak datang sini melawat Mira. Mira baik-baik saja kat sini.”

Dia bangun lalu mengambil Nasuha di dalam dakapan Hakim. Anak itu kelihatan seperti tidak mahu melepaskan pelukan abahnya. Tetapi Nasuha tidak membuat kerenah. Anaknya itu ternyata anak yang baik. Tidak pernah menyusahkan dirinya. Membuatkan dia begitu menyayangi anaknya itu.

“Mira betul-betul dah berubah!” Kata Hakim lagi. Sengaja memancing perhatian Amirah yang sedang berjalan menghampiri tangga.

Seperti yang diinginkan, kata-katanya berjaya menghentikan langkah isterinya itu. Amirah berpaling menghadapi Hakim.

“Iya, memang Mira dah berubah! Amirah yang ada depan mata abang sekarang ni bukan Amirah yang dulu. Yang boleh abang belakangkan! Yang boleh abang perkotak-katikkan! Yang boleh abang perbodohkan! Yang boleh abang ambil kesempatan! Itu bukan diri Mira lagi. Amirah yang ini adalah Amirah yang sudah tinggalkan sifat-sifat bodoh tu! So, kalau abang ingat abang boleh pergunakan Mira lagi abang silap! I’m not that stupid!” Ujar Amiah dengan nada marah yang ditahan-tahan. Bimbang sekiranya anaknya menangis pula jika dia meninggikan suara. Lagipun adalah tidak wajar anak sekecil itu telah dihidangkan dengan pertengkaran mereka berdua.

Hakim mengeluh lagi. Ya, memang benar seperti yang dikatakan Amirah! Wanita yang berada di hadapannya ini memang sudah berubah. Amirah sudah pandai berbalas kata dengannya. Juga sudah pandai meninggikan suara bila bercakap dengannya. Malah seulas bibir yang cantik itu sudah malas mengukirkan senyuman buat dirinya. Semua itu berpunca dari kesilapan yang telah dia lakukan!

Perlahan-lahan Hakim bangun menghampirinya. Wajah isteri yang dicintainya itu direnung lembut.

“Sayang, abang menyesal! Disebabkan abang Mira berubah sampai macam ni sekali. Abang tahu sukar untuk Mira lupakan semua tu. Apatah lagi memaafkan abang.” Hakim berjeda seketika. “Abang tak akan memaksa Mira lagi untuk pulang ke rumah. Ambillah seberapa banyak masa yang Mira nak. Abang sanggup tunggu. Tapi Cuma satu yang abang minta. Tolonglah jangan menghalang abang untuk terus menjalankan tanggungjawab sebagai seorang suami dan ayah.”

Amirah membalas pandangan mengharap Hakim. “Apa maksud abang?”

“Mira dan Suha masih di bawah tanggungjawab abang. Sudah lebih 6 bulan abang tak berpeluang nak menjalankan tanggungjawab abang pada Mira dan Suha. Cuma wang saja yang mampu abang kirimkan setiap bulan. Tapi abang tahu semua tu tak cukup tanpa kasih sayang. Abang faham kalau Mira tak boleh terima abang lagi. Cuma tolonglah jangan pisahkan abang dengan Nasuha. Dia anak abang jugak. Dia perlukan perhatian dari abahnya.”

“Jadi, apa yang abang nak?”

“Izinkan abang melawat Suha di sini setiap minggu? Abang sayangkan dia. Abang tak nak dia lupakan abahnya gara-gara masalah kita ni. Walau apa pun yang terjadi pertalian antara abang dan Suha takkan terputus,” ujar Hakim sambil memandang Nasuha yang berada di dalam dukungan Amirah. Anaknya itu kelihatan sudah terletok di bahu ibunya. Cuma matanya saja masih belum pejam. Mungkin sekejap lagi dia akan terlena.

Untuk beberapa ketika, Amirah hanya mendiamkan diri. Cuba memikirkan rasionalnya dia menyetujui permintaan Hakim itu. kalau diikutkan dia memang tidak punya hak untuk menghalang. Hakim berhak! Cuma hatinya saja yang enggan. Dia tidak mahu anaknya itu rapat dengan Hakim. Dia bimbang jika Hakim berjaya memujuk Nasuha untuk tinggal dengannya. Bagaimana dengan dirinya nanti?

Ahh, Mira! Kau terlalu berprasangka. Kau ibunya. Sudah tentu kasih seorang ibu tidak akan mampu terbalas dengan kasih seorang ayah. Nasuha tidak mungkin akan memilih dia. Tidak ada sebab untuk dia memilih abahnya.

“Sayang, boleh kan?”

Hakim sudah tidak sabar menunggu. Dia berharap benar Amirah dapat bertolak ansur dalam hal ini.

“Nantilah, Mira fikirkan dulu.”

Pen ditangan di pusingkan sesuka hati. Tubuhnya pula enak disandarkan ke kerusi. Sudah hampir 2 jam waktu bekerja bermula. Tapi satu kerja pun tidak mampu dia lakukan. Sedari semalam dia memikirkan permintaan Hakim itu. Wajarkah dia memberikan kebenaran?

Kata-kata Hakim ada benarnya juga. Anak itu memerlukan kasih sayang dari ibu dan abahnya. Jika terbayangkan wajah riang Nasuha ditemani Hakim semalam, dia tidak sampai hati. Tapi jika dia membenarkan, bimbang pula sekiranya itu semua akan memberikan peluang untuk Hakim untuk terus memujuknya pulang. Biar pun semalam suaminya itu mengatakan dia tidak akan memaksa, tapi Amirah yakin Hakim tidak akan mempersiakan peluang yang ada.

Ahh, lagi difikir lagi kusut fikirannya! Kerjanya juga tidak selesai. Kalaulah Encik Faris tahu, mahunya dia dibahasakan lelaki itu. Bukan dia tidak tahu, bosnya itu begitu pantang melihat pekerja yang curi tulang sepertinya.

Tapi untuk memulakan tugas, dia perlukan sesuatu untuk menyegarkan fikiran. Lalu, mug yang sengaja diletakkan di almari belakang mejanya dicapai. Pantry adalah destinasinya saat ini. Dia mahu menyediakan minuman. Sedari pagi belum ada satu makanan dan sedegup minuman yang masuk ke dalam perutnya. Masalah yang melanda membuatkan dia kenyang dengan serta-merta.

Sebaik sahaja memasuki pantry Amirah agak pelik kerana bosnya berada di situ. Sedang menikmati minuman sambil membaca surat khabar. Selalunya setiausaha Faris yang akan menyediakan minuman. Tapi kenapa Faris menyediakannya sendiri hari ini? Nampaknya bosnya juga sedang curi tulang.

“Hi Amirah, nak buat minuman ke?” Tegur Faris kepada pekerjanya.

Amirah tersenyum sambil menganggukkan kepala. “Ya bos. Tiba-tiba dahaga pula. Bos kenapa buat minuman sendiri hari ni? Anita mana?” Ujar Amirah sekadar berbasa-basi. Dia tidak bimbang untuk berbual dengan bosnya itu. Faris adalah seorang bos yang peramah dengan semua pekerja bawahannya.

“Dia ada. Terasa nak sediakan sendiri pula hari ni. Tak salahkan?”

“Saya tak cakap salah pun. Just asking,” balas Amirah sambil menyediakan minuman kegemarannya. Nescafe susu.

“Emm...sedapnya bau,” kata Faris tiba-tiba. Aroma nescafe susu yang menusuk ke hidung membuatkan seleranya pada minuman itu tiba-tiba terbuka.

“Nescafe bos, memang semerbak baunya.”

“Mungkin juga. Tapi if you don’t mind...” Faris menyuakan mugnya yang sudah kosong kepada Amirah. Dia pelik dengan perbuatan Faris itu. Namun saat matanya merenung ke wajah Faris yang seperti meminta sesuatu dia sudah bisa menangkap maksudnya.

Dengan semyuman juga, Amirah mengambil mug ditangan Faris lalu mula menyediakan nescafe susu untuk bosnya itu. “Kan bos dah minum tadi?”

“Salah youlah. Senagaja nak menggoda I dengan minuman tu. Lagipun sesekali nak rasa minuman yang you buat apa salahnya kan?”

Tersenyum Amirah menyambut gurauan Faris. Kalau dah malas tu malas jugaklah, bisiknya sendirian.

“Nah bos.” Amirah meletakkan mug kepunyaan Faris di atas meja. Kemudian, dia berlalu untuk kembali ke bilik pejabatnya.

“You nak ke mana tu?”

Amirah berpaling. “Balik ke bilik saya la bos.”

“Alah, duduklah sini dulu temankan I.”

Pelik Amirah dengan permintaan Faris itu. “Nanti bos kata saya curi tulang pula.”

“Bukan you dah memang curi tulang ke tadi.”

Terangkat kening Amirah. Alamak, nampaknya Faris sudah nampak apa yang dilakukan sebentar tadi. Bilik bercermin begitu, apalah sangat dapat disembunyikan. Akhirnya Amirah hanya tersengih malu.

“Come, have a seat. Sesekali minum berteman apa salahnya kan? Boleh jugak kita borak-borak.”

Amirah menurut. Kerusi di hadapan Faris ditariknya. Kemudian dia duduk sambil memangdang wajah bosnya itu. Menanti bicara Faris.

“So, apa khabar Nasuha?”

“Dia baik, alhamdulillah,” jawab Amirah. Sudah kerap benar Faris bertanya tentang Nasuha. Faris telah diperkenalkan kepada anaknya sewaktu mereka terserempak di Taman Tasik Titiwangsa. Ketika itu dia dan Marissa sedang membawa Nasuha bersira-siar. Lelaki itu berseorangan. Dan akhirnya Faris menyertai mereka. Sepanjang berada di sana lelaki itulah yang melayani kerenah Nasuha. Bosnya itu kelihatan seperti sukakan kanak-kanak. Itulah kali pertama Faris melihat Nasuha. Tidak ada lagi pertemuan selepas itu.

“Comel betul anak you tu. Rindu pulak I dengan dia. I hope I can see her again next time?”

“Yeah, sure. Tapi kesian pulak dekat bos kena layan dia. Suha tu lasak sikit. Tapi dia tak banyak kerenah.”

“I know. Hari tu pun dia baik sangat dengan I. That’s why I like her. Tak macam budak-budak lain. Belum I pergi dekat dah lari.”

Tergelak Amirah dengan cerita Faris itu. “Agaknya dia orang tengok muka bos tu menakutkan kot. Muka tak pandai layan budak-budak,” seloroh Amirah.

“Emm.. I guess so. You tahulah I ni ada dua beradik saja. Ada kakak yang dah kahwin pun menetap di London sana. Manalah I biasa dengan budak-budak ni. But that day I managed to be a father, right?”

A father? Wow..jauh betul angan-angan Faris. Mungkinkah naluri lelaki itu sudah terpanggil untuk mempunyai anak sendiri?

“Kalau macam tu bos kena kahwin cepat-cepatlah. Nampak macam bos dah ready nak jadi ayah.”

“Nak kahwin macam mana Mira. Calon pun tak ada.”

“Hai, orang macam bos ni takkan tak ada steady girlfriend? Saya tak percayalah.”

“kenapa you ingat orang macam I ni girlfriend keliling pinggang ke? I tahulah I ni tall, dark and handsome. Tapi tak bermakna semua perempuan I rembat. I ada taste, tahu? Selagi tak memenuhi syarat I bermakna orang tu takkan berjaya ketuk pintu hati I.”

Bicara Faris mengundang cebikan di bibir Amirah. Perasanlah pulak bos aku ni..

“Susahlah bos kalau macam tu. Kalau tak jumpa alamatnya bos tak kahwin sampai ke tualah.”

“I dah jumpa dah!”

“Really?” Teruja Amirah tiba-tiba. Nampaknya tak lama lagi merasalah dia makan nasi minyak bosnya itu.

Faris mengangguk sambil tersenyum manis. Terserlah ketampanan lelaki itu.

“So, who is she? Saya kenal ke?”

Sekali lagi Faris menganggukkan kepala. “You kenal dia.”

Amirah dilanda tanda tanya. Dia mengenali perempuan yang berjaya mengetuk pintu hati bosnya itu? Bermakna perempuan bertuah itu berada di pejabat ini. Tapi siapa? Takkan Marissa kot. Ish, mengarutlah! Temannya itu sudah bertunang. Faris pun tahu tentang itu.

“Siapa bos?”

“Adalah... nanti you akan tahu jugak,” jawab Faris sambil tersenyum penuh makna.

Amirah hanya terdiam. Tidak mahu terus menyoal. Bimbang dikatakan ‘bussybody’ pula. Apatah lagi renungan mata Faris yang agak tajam kepadanya seakan terus mengunci bibirnya saat itu.

p/s: Ehemm..ehemm..dah kuar dah Faris. Nyorot kat mana ntah selama ni? So macam mana kawan2? Ada masa lagi nak buat penilaian watak hero kita ni. Enjoy choosing ya. And plz..plz..tinggalkan komen utk Ida.

19 ulasan:

  1. erkk..mcnm mamat gatal ja faris nieh...hehe

    BalasPadam
  2. go faris...go go go!

    saye xnak hakim tuh..hehehe

    thnx yer kak ida :)

    ~diana~

    BalasPadam
  3. kalo wat poll undi sebab nape hakim berubah perangai ley X?

    hehhe... kalo ley, sbb nye si sofiana 2 ngandungkan anak org len, n wat ilmu itam...

    br bes...

    kalo mmg die tgglkan mira lu sbb gilekan sofiana, rasenye die lgsg x layak jd hero...

    better faris jd hero...

    BalasPadam
  4. kak ida..besarkanlah tulisan ckit.sakit mata nak baca..halus.hehehe

    BalasPadam
  5. mantap ar story ni..cayalah pnulis!!!

    BalasPadam
  6. faris~!

    hakim pergi blah la ko!

    BalasPadam
  7. eloklah kalau Mira dgn Faris xnak dgn Hakim.Dan cptlh sbg cite tgh best ni he..heh heh.

    BalasPadam
  8. Hi ida,saya suka story ni.ttp memilih hakim sbg hero walaupun dia pernah mengabaikan Amirah..siapalah yg x pernah silap..Nasuha lebih memerlukan ayah kandungnya.Mira bglah peluang ke dua kali utk Hakim...continue:-)

    BalasPadam
  9. sy pn still pilih hakim sbg hero :)

    BalasPadam
  10. Hakim!!! Hakim!!! He must be the hero. Faris tolak jauh2. Pengacau rumah tangga org ja. ;P
    Hakim dont give up pujuk Mira.

    BalasPadam
  11. yeay! faris dah keluar....

    hakim boleh blah! orangy yang boleh bahagiakan amirah je yg layak utk berada di sisi die...hakim dah berlaku zalim pada amirah, so no 2nd chance utk u hakim!!!

    BalasPadam
  12. nk hakim jgk.. xnk la faris tu... hakim tu mcm gatal jer nampak... pe2 pun nk hakim jugak... x nk org lain he3.. cite nie best la.. teruskan..

    -diya-

    BalasPadam
  13. nk hakim jgk.. xnk la faris tu... faris tu mcm gatal jer nampak... pe2 pun nk hakim jugak... x nk org lain he3.. cite nie best la.. teruskan..

    -diya-

    BalasPadam
  14. don't want HAKIM sebab he's so selfish... suka memaksa... faris pulak cam gatai je... huhu pe kata last sekali mira sensorang... biar melopong dua dua hahahaha

    BalasPadam
  15. Faris la
    lau hakim cite dia sama macm novel lain
    amirah 2 jangan bagi balik ngan hakim n lama2 faris makin rapat ngan amirah setelah diabaikan hakim setelah madu amirah bersalin...tapi 2 bukan anak hakim....

    BalasPadam
  16. ala...bg la faris...biar la hakim dgn sofiana

    BalasPadam
  17. saya suka klau amirah gan faris

    BalasPadam
  18. i want hakim to be the hero... :)

    BalasPadam
  19. Hellο mу lоveԁ one! I want to say that thiѕ аrticle is аwesome,
    nice written and comе with almost all sіgnificant infоs.
    I would like to look more рosts like this .

    My homepаge :: Dien thoai

    BalasPadam

Hi kawan2..Selepas baca jangan lupa tinggalkan komen tau..wajib!!! hehee..sebabnya Ida suka baca komen kawan2..Nak tau jugak best ke tidak setiap post Ida ni..komen tau!!