Selasa, 26 Mei 2009

Antara Benci dan Rindu 25

Hari ini genaplah tiga hari aku menjadi isteri kepada Mohd Yusrizal Bin Mohd Hamzah. Perasaanku sukar diungkapkan sekarang ini. Benci, marah dan perasaan keliru bercampur-baur. Aku seperti tidak mengenali lelaki yang sudah menjadi suamiku sekarang. Terlalu berbeza sekali perwatakannya dengan Yusrizal yang dulu. Lelaki itu terlalu lembut percakapan dan sopan tingkah lakunya. Dan yang paling aku tidak mengerti adalah kejadian pagi tadi.

Aku terjaga ketika jam tepat menunjukkan pukul 6.05 minit pagi. Sayup-sayup telingaku menangkap suara seseorang sedang mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quran. Walaupun alunan suaranya agak mendatar tanpa lagu, tetapi bacaannya agak lancar dan tidak tersangkut-sangkut. Malahan, tajwid dan hukum bacaannya juga aku kira agak tepat. Aku meliarkan pandangan ke sekeliling bilik dan mencari arah datangnya suara itu. Tiba-tiba mataku tertancap pada sesusuk tubuh seorang lelaki yang sedang berada di hujung katil. Tubuh lelaki itu dibaluti baju melayu berwarna biru dan bersongkok di kepala. Ketika itu baru aku sedar Yusrizal sudah tiada di sisiku.

Aku mengamati lagi lelaki itu. Hatiku kuat mengatakan itu adalah Yusrizal, suamiku. Tetapi otakku pula menidakkannya. Tak mungkin itu dia! Yusrizal yang aku kenal tidak pandai membaca Al-Quran. Malahan, tidak keterlaluan kalau aku mengatakan yang lelaki itu juga sudah lama tidak menyentuh kalam Allah itu.

Tapi bila difikirkan semula siapa lagi kalau bukan dia. Cuma kami berdua yang menggunakan bilik itu. Tambahan pula susuk tubuh suamiku itu sudah aku hafal benar. Memang dia! Aku mengecilkan pandangan. Seakan tidak percaya dengan apa yang berlaku di hadapanku sekarang. Adakah aku bermimpi? Bisik hatiku sendirian.

"Eh, Ifa dah bangun?"

Aku sedikit tersentak apabila ditegur begitu. Tidak menyangka yang Yusrizal menyedari aku sudah pun terjaga.

"Emm..eloklah tu. Waktu subuh pun dah masuk. Jom, kite berjemaah," ajaknya.

Berjemaah? Bolehkah lelaki ini mengimamkan aku? Walaupun aku sering terserempak dengan Yusrizal yang sedang menunaikan solat, tapi itu masih tidak melahirkan tanda tanya di benakku. Tapi sekarang? I'm supprised!

Pun begitu, aku tetap melangkah turun dari katil yang menjadi tempat peraduan kami sejak tiga hari yang lepas. Selepas memcuci muka dan berwuduk aku menyarung telekung. Bersedia untuk menunaikan kewajipanku kepada yang Maha Esa. Dalam pada itu, mahu juga aku lihat sejauh mana kebolehan Yusrizal mengimamkan solatku pagi itu. Kalau boleh pun, mungkin hanya membaca Al-Fathihah sebagai rukun dalam solat dan membaca surah-surah pendek, seperti Al-Ikhlas, Al-Falaq atau An-Nas.

Tetapi sekali lagi aku terkejut. Yusrizal ternyata tidak seperti yang aku bayangkan. Lelaki itu tenang sekali lagi mengimamkan solatku. Bacaannya ternyata lancar. Dan yang pasti bukan surah-surah pendek yang dibacanya, tetapi potongan daripada surah-surah panjang yang termaktub di dalam naskhah Al-Quran menjadi pilihannya. Aku menjadi keliru. Dalam solat sempat aku berfikir adakah benar Yusrizal yang sedang mengimamkan solatku ini adalah Yusrizal yang sama? Sudah semestinya aku tidak khusyuk melakukan solat pagi itu. Tapi aku agak beruntung kerana 27 pahala amalan sudah tercatat untukku kerana berjemaah.

Ketika itu aku kembali teringat kata-kata abah beberapa bulan yang lalu..

"2 hari 1 malam sudah cukup untuk abah mengenali Rizal. Dia memang sudah berubah Ifa. Ifa mungkin tak tahu yang Rizal lah yang menjadi imam solat maghrib dan Isya' untuk kami semua."

Jadi benarlah apa yang dikatakan abah dulu? Yusrizal sudah berubah? Aku semakin keliru.

Sememangnya dari dulu lagi aku menginginkan seorang suami yang beriman. Yang bisa menjadi imamku setiap kali solat dan yang akan membimbingku ke jalan yang diredhai Allah. Adakah Yusrizal lelaki yang aku idam-idamkan itu? Tapi bagaimana pula dengan kelukaan hati yang aku alami ini? Bisakah ia pergi begitu sahaja, hanya kerana kejutan-kejutan yang aku terima selama tiga hari menjadi isteri Yusrizal? Tidak mungkin!

"Dah siap?"

Aku berpaling memandang suamiku lalu menganggukkan kepala. Hari ini aku akan berpindah ke rumahnya. Sedih rasa aku hendak meninggalkan bilik ini. Dan yang paling berat untuk aku lakukan ialah terpaksa berjauhan dengan ibu dan abah. Walaupun jarak rumahku dan rumah ini tidaklah jauh mana jika hendak dibandingkan dengan rumah Yusrizal di Kuala Lumpur, tapi ia tetap mengundang rasa sedihku.

"Kenapa ni? Muram aje?" tanya Yusrizal, mengambil berat. Mungkin menyedari kedinginan aku. Sejak Yusrizal memberitahuku tentang keputusannya yang mahu aku berpindah ke rumahnya, angin aku sudah berubah. Hendak dibangkang aku tidak berdaya. Memang tempat seorang isteri di sisi suaminya. Ibu dan abah pula awal-awal lagi menyokong. Lalu aku hanya menurut. Mujurlah juga keluarga mentuaku sudah bertolak pulang ke Kuala Lumpur sejak semalam. Kalau tidak tentu mereka tidak senang dengan kelakuanku ini.

"Kalau macam tu, kita bertolak sekarang?"

Yusrizal mencapai beg-beg pakaianku. Hanya barang keperluanku saja yang perlu aku bawa kerana rumahnya sudah lengkap segalanya.

"Dah siap?" tanya abah ketika kami melintasi ruang tamu. Ibu yang duduk disebelah abah kelihatan sedih. Sudah tentu ibu berasa berat untuk melepaskan aku.

"Dah siap dah abah. So, Rizal ingat nak bertolak sekarang."

"Yelah," kata abah tanda mengizinkan.

Ibu dan abah menghantar kami ke kereta. Aku tidak akan naik kereta Yusrizal kerana aku akan memandu keretaku.

"Ibu, Ifa pergi dulu ya," kataku sambil menyalami ibu.

"Tak boleh manja-manja lagi tahu lepas ni. Ikut cakap suami. Jaga rumahtangga elok-elok," pesan ibu kepadaku. Aku hanya tersengih mendengar pesanan ibu. Mungkin ibu bimbang aku akan membuat perangai. Maklumlah, kahwin tanpa rela. Agaknya memang sudah tersurat yang aku akan berkahwin dengan cara ini.

Aku mendapatkan abah pula untuk bersalam. "Jangan lupa jenguk kami di sini selalu," pesan abah pula.

"Mestilah. Ifa akan jenguk ibu dan abah selalu. Bukan jauh pun Alor Setar dengan Jitra," balasku pula. Abah tersenyum senang dengan jawapanku itu.

Yusrizal pula mendapatkan ibu dan abah untuk bersalam.

"Abah serahkan Ifa pada Rizal. Kami harap Rizal jagalah Ifa dengan baik. Dia sekarang tanggungjawab Rizal." Abah berpesan kepada suamiku.

"Abah dengan ibu jangan risau. Rizal akan jaga Ifa dengan sebaik mungkin. Rizal takkan ulang kesilapan Rizal lagi. Itu janji Rizal!"

Aku hanya mendengar ikrar yang dilafazkan suamiku. Entah benar atau tidak aku tidak pasti. Tapi jauh disedut hatiku mengharapkan Yusrizal akan menunaikan kata-katanya.

Kami sampai ke rumah Yusrizal ketika jam tepat menunjukkan pukul 12 tengahari. Memang masanya untuk makan tengahari. Ditambah pula dengan aroma masakan Mak cik Bibah benar-benar membuatkan perutku berkeroncong.

"Hah, dah sampai pun. Mak cik pun dah siap masak. Bolehlah kita makan sama-sama."

"Mak cik hidangkan dululah. Kami nak bersihkan diri dulu," pinta Yusrizal. Mak cik Bibah tanpa banyak soal bergerak ke dapur untuk melakukan kerjanya. Nampaknya kehidupan aku di sini mungkin tidak sesukar dulu kerana sudah disediakan pembantu rumah.

"Jom Ifa, abang tunjukkan bilik kita."

Aku hanya menuruti langkah suamiku. Di rumah ini juga aku perlu sebilik dengan Yusrizal nampaknya. Kalau tidak memikirkan mak cik Bibah yang turut tinggal di sini, sudah tentu aku akan memujuk Yusrizal untuk tinggal di bilik yang berasingan seperti lima tahun lepas. Manalah tahu hatinya akan lembut lalu membenarkan?

"Masuklah," ajak Yusrizal apabila melihat aku seperti keberatan untuk menjejakkan kaki ke dalam bilik itu. "So, inilah bilik kita!"

Terpesona aku seketika apabila melangkah ke dalam bilik itu. Bukan kerana keluasannya, tapi kerana perhiasannya. Bilik ini telah dihias cantik selayakknya kami sebagai pengantin baru.

"Cantik tak? Mama dengan mak cik Bibah yang hiaskan."

Aku tidak menjawab pertanyaannya. Hanya melangkah dengan selamba memasuki ruang bilik itu. Dua kali ganda luas dari bilik aku. Cantik dan kemas sekali! Aku menuju ke balkoni lalu menolak cermin luncur. Serentak dengan itu udara segar menyapa tubuhku. Suka benar aku dengan suasana begini sehingga lupa dengan dunia sekeliling.

"Ifa suka tak, sayang?" tanya suamiku sambil memelukku dari belakang. Aku yang begitu asyik dengan pemandangan di depan mata hanya mengannggukkan kepala sambil tersenyum senang. Malah, aku meletakkan tanganku di atas tangannya yang sedang melingkar di pinggangku.

"Cantik!" kataku, sepatah. Kagum aku dengan alam ciptaan Tuhan.

"Cantik lagi isteri abang!"

Aku mula sedar diri apabila kata-kata itu keluar dari mulut Yusrizal. Cepat sahaja aku mahu menolak tubuhnya, tetapi tidak berjaya. Setelah penat berusaha aku hanya mendiamkan diri. Membiarkan pelakuannya.

"Dekat sini pun saya kena tidur dengan awak ke?" tanyaku, malu-malu.

"Mestilah. Atau Ifa nak terima offer abang yang kedua tu? Boleh jugak."

Aku hanya mencebikkan bibir. Tak mungkin aku akan terima. Aku rela tidur dengannya daripada menerima offer yang kedua itu. Belum masanya lagi! Yusrizal hanya ketawa kesukaan melihat bibirku yang memuncung itu.

"Tariklah lagi muncung tu. Abang ciumlah karang."

"Awak jangan nak mengada-ngada ek. Tepilah saya nak pergi mandi ni," pintaku sambil menolak tubuhnya. Tapi suamiku itu tidak mengendahkan kataku.

"Tepilah."

"Cium abang dulu!"

Terbeliak mataku mendengar permintaannya itu. Melampaulah tuh!

"Awak jangan nak minta yang bukan-bukan!"

"Abang tak peduli. Kalau Ifa tak nak cium, abang takkan lepaskan Ifa. Tak makan pun tak apa," kata Yusrizal lagi. "Cepat!" Pipinya sudah disuakan kepadaku. Mahu tidak mahu terpaksa juga aku menurut kehendaknya. Sengihan lelaki itu semakin melebar apabila aku mengucup pipinya.

Apabila dia melepaskan tubuhku terus aku menghilangkan diri ke dalam bilik air. Malu dengan apa yang telah aku lakukan sebentar tadi. Terasa wajahku hangat.

p/s: ok, janji dah ditunaikan..

tinggalkan komen ya...

19 ulasan:

  1. best btl citer ni
    keep in touch
    sedang menunggu n3 yang baru

    BalasPadam
  2. ske2..
    nk n3 lg..
    huhu..

    BalasPadam
  3. haha..
    suke2..
    rizal..
    tambat hati ifa cpt..
    ifa da ader rse da tuh..
    hehe...
    smbung2..

    BalasPadam
  4. hehehe...
    pandainye rizal nak kenakan ifa..
    mesti blushingmuka ifa...
    malunye....
    (~_~)

    BalasPadam
  5. sweet....nk lg.....
    hehe,memang sweet lah dorang ni...ifa dh start nk jstuh cinta kt rizal 2...hehe
    smbung cepat2 eh...

    BalasPadam
  6. bila ifa nak mula pcaya kat rizal ?
    hee x sabar nak tau ending ;)

    BalasPadam
  7. besh2!
    ble ifa nk syg kt rizal ni??
    x sbr nk tgu diorg ader anak...
    hehehe....

    BalasPadam
  8. ape k0nflik tbesar dlm citer nie,ek?
    konflik prsaan ifa je ek?kire wtak jhat yg dlu 2 xkn mncul dh? ngeee..nway,nice j0b;)

    BalasPadam
  9. Ooo nak konflik ek? jangan risau..mesti ada punya..nantikan kemunculan anne semula..heheheee

    BalasPadam
  10. ha'aa la Ida
    kena create konflik gak kot sebab kalau tak rasa citer ni cam straight ja.

    kita suruh makcik Bibah bercuti dulu buleh? sedara dia meninggal ker... adik dia nak kawen ker...apa2 la. Janji kat rumah tu Rizal & Ifa saja. Kena la Ifa buat kerja rumah. Time ni, Ifa buat sesuka hati sebab nak bg Rizal sakit hati. Ok ke idea ni?

    lagi satu...nak minta tolong gak. bykkan sket perbualan depa berbanding bercerita. kalau boleh la.

    BalasPadam
  11. Asm,

    first time baca kat blog ni, sblm ni asyik dok carik dekat blog yang kaler merah2 tu heheheh.. best laa sukaaaa sgt.

    takmo yg konflik2.. nak yang best2 jer, kalu conflick pun, biyar conflick yang terus mengubah ifa spy terus syg rizal, patu banak banyak2... heheheh

    BalasPadam
  12. huhu..arap2 terbukak la hati si ifa ni utk terima rizal..klu die leh jd imam utk solat jemaah..die jugak leh jd imam utk kuarga die..huhu..best sgt cite ni..suke2..nk lg..!!

    -cheesecake-

    BalasPadam
  13. best2...sweet nyer diorng ni..hope mereka dpt kebahagian yg dicari..lbh2 lagi ifa tu..cepat sambung..

    BalasPadam
  14. Sy suker!!!!!
    Awak memang berbakat....cepat2lah sambung yer..

    BalasPadam
  15. best!!!tak sabar tunggu yg seterusnya

    BalasPadam
  16. Salam ida..jarang sy baca novel online yg menggunakan bahasa yang baik seperti yang awak hasilkan ini.
    Ida berbakat...dari semalam saya baca. Sambung cepat-cepat ye. :)

    BalasPadam
  17. salam..selepas bace ABDR25 ni baru pertama kali sy nk komen..sbbnye sy nk tdo la..dr kul 8 start bace..skang kul 2pg..sy bace sbb ternampak novel ida kat kedai tadi..saje google nk bace review..sekali jumpe ni..langsung addicted.
    akhir kate, sy sukeeee sgt! hehe! next time jumpe sy mesti beli..

    BalasPadam
  18. COMEL.....
    SWEET.......
    HARAP BAHAGIA........

    BalasPadam

Hi kawan2..Selepas baca jangan lupa tinggalkan komen tau..wajib!!! hehee..sebabnya Ida suka baca komen kawan2..Nak tau jugak best ke tidak setiap post Ida ni..komen tau!!