Rabu, 7 Oktober 2009

Kau yang kunanti 1

Skrin monitor komputer yang tertera penyata kewangan syarikat Amirah renung tanpa jemu. Sedikit pun matanya tidak beralih ke tempat lain. Pada pandangan orang lain wanita itu kelihatan asyik sekali melakukan kerjanya. Sedangkan hakikatnya bukan begitu. Matanya saja disitu tapi tidak fikirannya yang entah kemana beterbangan.

Sudah 6 bulan Nur Amirah menyepikan diri dari orang-orang yang disayangi. Sudah 6 bulan juga Amirah belajar hidup berdikari. Dia tidak mahu menyusahkan sesiapa. Dia juga tidak mengharapkan belas ihsan orang lain terhadap nasib dirinya. Dengan kelayakan yang tidak pernah digunakan, kini dia berjaya menjawat jawatan sebagai akauntan di Mega Construction Sdn Bhd. Walaupun syarikat ini tidak sebesar mana itu sudah cukup untuk baginya untuk menampung hidupnya dan juga puterinya yang baru menganjak usia setahun dua bulan. Biarlah apa pandangan orang pada dirinya, tidak pernah dipedulikan. Dia juga tidak pernah kisah dengan orang sekeliling yang mengenalinya dengan status janda beranak satu. Kerana hakikatnya hanya dia dan teman rumahnya saja yang tahu.

“Woii..apa yang kau menungkan tu?”

Amirah mengurut dada. Saat itu membuntang matanya merenung Marissa yang tergelak sakan.

“Kau ni Rissa, suka buat aku terkejut. Kalau tiap-tiap hari macam ni boleh mati terkejut aku dibuat engkau!!”

“Hehehe..relaks la. Aku bukan apa. Tiap-tiap hari aku tengok kau termenung. Kenapa? Kau teringatkan suami kau ek?”

Pada waktu itu Marissa sudah pun melabuhkan punggung di atas meja berhadapan dengan Amirah. Semenjak bekerja di sini, Marissa lah yang paling rapat dengannya. Gadis itu bukan sahaja periang malah berperibadi mulia walaupun pada pandangan mata kasar Marissa tampak begitu serius.

Masih dia ingat sewaktu pertama kali dia menjejakkan kaki ke syarikat itu, majikannya telah mengenalkannya dengan Marissa kerana pada waktu itu dia sedang mencari rumah untuk disewa. Kebetulan Marissa juga sedang mencari rakan serumah kerana tidak mampu hendak membiayai sewa bulanan seorang diri. Bekas teman serumahnya sebelum ini telah berkahwin dan mengikut suami ke Sabah.

Tidak dinafikan pada mulanya Amirah agak khuatir untuk tinggal serumah dengan Marissa. Selain berwajah serius, Amirah juga bimbang sekiranya Marissa tidak dapat menerimanya kerana bukan sahaja dia yang bakal menghuni rumah itu, malah anaknya juga. Bimbang sekiranya Marissa tidak biasa dengan tangisan bayi di malam hari. Maklumlah, gadis itu masih belum berumahtangga dan tidak biasa dengan kehidupan sebagai seorang ibu.

Namun ternyata sangkaannya salah belaka. Marissa ternyata gadis yang begitu berbeza dengan lahir wajahnya. Dia mudah menyesuaikan diri dengan Amirah yang beranak kecil. Malahan, gadis itu sudah seperti ibu kedua kepada Nasuha, anaknya. Gadis itu begitu menyayangi Nasuha seperti anaknya sendiri. Sikapnya itulah yang membuatkan Amirah tidak keberatan untuk menceritakan segala masalah yang dihadapinya. Apa sahaja yang telah berlaku dalam hidupnya diceritakan kepada Marissa.

“Kurang ajar punya perempuan!! Sudahlah merampas suami orang, ada hati nak conquer sampai macam tu sekali. Tak sedar diri betul. Kenapa kau tak fight je Mira? That’s your right!”

Itulah kata-kata Marissa selepas mengetahui kisah hidupnya. Kata gadis itu lagi dia tidak suka dengan lelaki yang tidak tidak setia. Sudah ada yang baru, yang lama diabaikan begitu sahaja.

“Harap-harap tunang aku bukanlah macam tu. Tak sanggup aku nak bermadu.”

Amirah hanya tersenyum mendengarnya. Wanita manalah yang sanggup berkongsi kasih. Walaupun bagi lelaki madu itu manis, tapi sepahit hempedu pula bagi seorang wanita. Namun itu semua takdir yang harus dihadapinya. Sebagai manusia dia harus menerima dengan hati yang penuh redha walaupun begitu pahit hendak ditelan. Tapi dalam keadaan dia yang melarikan diri sebegini, sesuaikah tindakannya ini dengan perkataan ‘redha’ itu? Mungkin perkataan itu begitu sepadan suatu ketika dahulu. Ketika berita perkahwinan suaminya dengan Sofiana sampai ke pengetahuannya. Walaupun kecewa yang teramat tapi digagahkan jua bibirnya mengukirkan senyuman. Semua itu didorong oleh rasa takut kehilangan orang yang begitu disayangi di dunia ini. Dia tidak punya sesiapa melainkan suaminya itu. Amirah anak yatim piatu. Dirinya hanya dibesarkan di rumah anak-anak yatim.

Tetapi, kekuatan dan ketabahan yang cuba disemaikan di dalam jiwa akhirnya roboh juga lantaran pengabaian suaminya saban hari. Sepanjang 3 bulan berkahwin dengan Sofiana hanya 3 hari sahaja Hakim menjenguknya di rumah. Itupun hanya sekejap. Hakim sudah tidak betah tinggal dirumah mereka. Lelaki itu lebih selesa berada di rumah isteri keduanya. Lalu, setelah berfikir panjang jalan inilah yang diambilnya. Mungkin kehadirannya dalam hidup mereka berdua akan merumitkan keadaan. Amirah sedar dirinya hanya menumpang kasih suaminya. Sofiana yang lebih berhak kerana mereka berdua pernah menjadi pasangan kekasih semasa sama-sama menuntut di universiti dahulu. Tetapi hubungan mereka terputus di tengah jalan kerana halangan dari orang tua.

“Weh, kau ni kenapa? Termenung lagi!!” Suara Marissa yang sedikit bernada marah membuatkan Amirah tersedar dari mimpinya.

“Tak ada apa-apalah. Hah, kau ni kenapa datang bilik aku?”

“Kenapa kau tanya? Cuba tengok jam dah pukul berapa sekarang?”

Amirah hanya menurut kata-kata Marissa itu. Hampir tersembul matanya apabila jarum jam sudah menunjukkan ke angka satu.

“Masyaallah dan pukul 1.”

“Ya cik kak dah pukul 1 pun. Lunch time. Dah jom makan. Aku dah lapar ni gila ni. Asyik mengelamun saja kau ni. Ingatkan husband la tu. Kalau dah rindu sangat, kau pergi saja cari dia dekat rumah bini mudanya tu. Senang cerita. Tak payah termenung sana sini. Lepaskan rindu kau habis-habisan,” bebel Marissa.

“Mengarut saja kau ni. Entah dia ingat ke tidak dekat aku ni. Dah 6 bulan aku disini. Tapi tak sekali pun dia datang cari aku. Itu maknanya dia dah bahagia dengan bini muda dia. Biarlah, aku pun tak nak jadi penghalang kebahagian mereka.”

“Habis? Kebahagiaan kau macam mana? Takkan kau nak biarkan macam tu saja. Tak adil namanya. Kau isteri dia jugak,” bangkang Marissa.

“itu aku tahu Rissa. Tapi apa gunanya aku tuntut hak aku pada dia sekiranya dia tak sudi nak beri. Aku jugak yang akan kecewa nanti. Biarlah, mungkin jodoh aku dengan dia sampai di sini. Siapa tahu kalau-kalau ada jodoh aku dengan orang lain?”

“Dengan orang lain? Dengan siapa tu? Hah, aku tahu dengan Encik Faris kan?”

“Ish..kau ni mengarut saja lah. Apa kena-mengena dengan Encik Faris pulak?”

Cepat aku menidakkan andaiannya. Tidak mahu mendengar usikan-usikan Marissa lagi. Gadis itu suka benar menggosipkan aku dengan bos kami iaitu Encik Faris. Seorang lelaki tampan yang masih belum beristeri walaupun sudah menjangkau usia 32 tahun. Tiba-tiba wajah tampannya berlegar-legar di fikiranku..

p/s: hai kawan2..nilah novel pendek yang ida janjikan tu..apa pendapat kawan2..ok x? tinggalkan la komen ek..

14 ulasan:

  1. huhu.. starting dah best.. lagi dan lagi dan lagi.. ngeee...
    tapi nampak gaya cam tak pendek je.. panjang pon aiman tak kisah.. huhu..

    BalasPadam
  2. btol3...
    pnjg pn xkesah...

    hehe..
    smbg2...

    BalasPadam
  3. aiyooooo..
    amma..
    da pun novel baru..
    i like...
    eceh...
    harap2 sambg cpt..
    ciannya kat amirah..
    bnci laki tak adil

    BalasPadam
  4. menarik gak cite die
    cepat2 sambung ye saye tak larat nak tunggu

    BalasPadam
  5. please proceed..good start ida :-)

    BalasPadam
  6. Intro je dah menarik teruskan.....

    BalasPadam
  7. best sgt2...smbg lagi..cepat sikit k.. :)

    BalasPadam
  8. waa...best2....bravo kak ida....teruskanlah...hekhekhek

    BalasPadam
  9. Tak sabar nak tggu novel Antara Benci dan Rindu tu. Harap sangat dia kuar masa pesta buku mac nanti.huhuhuhu...

    BalasPadam
  10. wahh.. mcm best je intro ni..
    klu wat panjang pun, ok..
    karya awk mmg best!

    BalasPadam
  11. bestnyer novel baru nie...

    BalasPadam
  12. saya baru baca novel kak yg first n cite terbaru kt blog ni......
    bagus cara penulisan akak.... best...
    teruskan kak mnulis novel apa2 pon.... best.:)

    BalasPadam

Hi kawan2..Selepas baca jangan lupa tinggalkan komen tau..wajib!!! hehee..sebabnya Ida suka baca komen kawan2..Nak tau jugak best ke tidak setiap post Ida ni..komen tau!!