Sabtu, 30 Mei 2009

Antara Benci dan Rindu 27

Ketika aku sampai di rumah jam sudah menunjukkan pukul 5.30 petang. Kereta Yusrizal tidak pula kelihatan di porch. Bermakna lelaki itu belum pulang dari pejabat. Selepas mengambil semua barang-barang di dalam kereta aku mula mengorak langkah memasuki rumah.

"Hah Ifa, dah balik?" tanya mak cik Bibah sambil menghulurkan tangan untuk mengambil barang-barang di tanganku.

"Tak apa mak cik. Ifa boleh bawa sendiri." Aku menegah. Wanita itu hanya menganggukkan kepala tanda memahami.

"Rizal tak balik lagi ke mak cik?"

"Dak lagi. Rizal tu memang macam tu. Selalu balik lambat. Kalau tak pukui 10 malam jangan haqap nak nampak batang hidung dia," beritahu mak cik Bibah. Aku mngerutkan dahi. Nampaknya perangai Yusrizal yang kuat bekerja itu masih tidak berubah. Sebenarnya aku benci pada lelaki yang terlalu kuat bekerja sehingga tiada masa untuk perkara lain. Apa mereka ingat tanggungjawab seorang suami hanya mencari nafkah buat keluarga? Bagaimana pula soal kasih sayang? Keselamatan? Apa perlu ditolak ketepi begitu sahaja? Bila isteri mulai bosan timbullah pula pelbagai masalah dalam rumahtangga. Dan si suami pula akan menyalahkan isteri yang kononnya tidak setia! Hai, macam-macam!

" Tapi haqi ni mak cik qhasa dia balik awai sikit kot," kata mak cik Bibah lagi.

"Kenapa pulak mak cik?"

"Dia telepon mak cik tadi. Suquh masak malam ni. Dia balik makan. Biasanya dia makan kat luaq ja. Tak payah masak," terang mak cik Bibah dalam loqhat Kedahnya. "Lagipun, dah ada bini tak boleh la nak buat peqhangai masa bujang," sambungnya.

Aku tersenyum. Itulah yang sepatutnya dilakukan orang yang sudah berkahwin. Tapi sebenarnya, aku lebih senang jika dia pulang lewat. Tidak perlulah aku berhadapan dengan sikapnya yang menjengkelkan. Lelaki itu memang bermuka tembok! Di hadapan pembantu rumah pun dia tidak segan mempamerkan kemesraan antara kami. Aku pula yang menahan malu. Makin ditepis makin menggila tangannya merayap di tubuhku. Mak cik Bibah pula hanya tersenyum sambil mengangkat bahu. Tanda tidak dapat membantu.

"Ifa naik dululah mak cik, ya? Tak solat lagi ni. Nanti Ifa turun tolong mak cik masak."

"Alah, tak payah la Ifa! Ifa qilet sudah. Biaq mak cik yang buat," larang mak cik Bibah.

"Tak apalah mak cik. Lagipun bolehlah Ifa belajar masak," kataku sambil meletakkan telapak tanganku di tepi bibir seperti sedang berbisik. Tapi siapalah yang hendak mendengar perbualan kami ini sedangkan tiada siapa di rumah melainkan kami berdua sahaja.

"Laa, Ifa tak qeti masak ka?"

"Bukan tak reti langsung. Cuma adalah sesetengah masakan yang Ifa tak tahu buat. Boleh la jugak belajar resepi baru. Nanti mak cik ajar Ifa ye?"

"Yalah. Ifa pi la mandi dulu, pastu semayang. Mak cik nak pi buat qeja kat dapuq dulu, noh?"

Aku menghantar langkah mak cik Bibah ke dapur dengan pandangan mata. Kemudian, aku memanjat anak tangga menuju ke kamarku. Oppss, bukan kamarku. Tetapi kamarku dan juga suamiku.

Aku keluar dari bilik air sambil mengeringkan rambutku dengan tuala kecil. Terperanjat aku apabila mataku menangkap batang tubuh Yusrizal yang sudah terdampar di atas katil. Tubuh lelaki itu masih dibaluti pakaian kerja. Nasib baik juga aku sudah berpakaian sempurna. Kalau tidak....

Semenjak berkongsi bilik dengan Yusrizal, tabiatku yang gemar berkemban selepas mandi sudah berubah. Aku akan memastikan yang tubuhku sudah dibaluti dengan pakaian yang sempurna sebelum aku keluar dari bilik air. Pandangan suamiku itu hanya akan terhad kepada batang leher dan ke atas. Yang lain tertutup rapi.

"Hai sayang, dah lama balik?" tegur Yusrizal.

"Dah lama la jugak," jawabku, malas.

Dapat aku mengesan mata Yusrizal yang tajam merenung batang tubuhku melalui cermin. Aku hanya mengambil langkah untuk tidak mengendahkan pandangannya walaupun hatiku berdebar hebat. Tanganku lincah menyisir rambutku yang panjang dan masih basah itu.

"Cantik rambut Ifa. Dulu tak ada la panjang macam ni kan?"

Lelaki itu sudah berada di belakangku. Entah bila dia di situ aku tidak tahu. Terlau asyik menyisir sehingga tidak sedar keadaan sekeliling.

Aku sedikit tersentak apabila Yusrizal merampas sikat di tanganku. Rambutku yang masih sedikit kusut disikat olehnya pula. Aku tidak mampu menghalang melainkan hanya memandang tingkah lakunya itu. Jangtungku berdegup kencang apabila sesekali terasa jari-jemarinya menyentuh kepalaku.

Apabila Yusrizal meletakkan sikat itu di atas meja solek, aku ingin bangun untuk meniggalkan bilik itu. Tidak betah aku tinggal berdua di dalam bilik ini. Nafasku terasa sesak dengan setiap tindakan suamiku itu. Setiap tingkah-lakunya yang romantik pasti akan melenturkan hatiku juga satu hari nanti.

Namun sekali lagi jantung berlari kencang apabila Yusrizal melingkarkan tangan sasanya di leherku. Memelukku dari arah belakang. Dagunya pula diletakkan di atas kepalaku. Bibirnya pula sekali-sekali mengucup rambutku.

"Emmphh..wanginya. Baru lepas syampu rambut ke?"

Tidak pula aku menjawab soalannya. Terasa lemah seluruh tubuhku dengan belaian yang diberikan suamiku sehingga tidak mampu aku membuka mulut. Sedangkan Yusrizal pula masih asyik dengan dunianya.

"Er..sa..saya nak turun masak untuk makan malam." Aku bersuara juga setelah mengumpulkan segala kekuatan yang masih tinggal. Enggan berada dalam situasi ini dengan lebih lama.

"Alah, mak cik Bibah kan ada! Biar ajelah dia yang buat semua tu."

"Tapi saya dah janji nak tolong dia."

"Sayang, abang gajikan mak cik Bibah untuk tolong uruskan rumah ni. Bukan suruh duduk goyang kaki. Biar jelah dia yang buat."

"Saya bosanlah kalau tak buat apa-apa. Tak ada kerja nak buat." Aku mencuba lagi. Manalah tahu kalau-kalau pujukanku berhasil.

"Siapa cakap sayang tak ada kerja. Kerja sayang melayan abanglah," ujarnya sambil ketawa kecil.

Nampaknya lelaki itu masih enggan melepaskan aku. Sedangkan tubuhku sudah menggigil diperlakukan begitu. Apa lagi alasan yang patut aku gunakan untuk melepaskan diri. Aku terfikir-fikir sendiri. Kekalutan semakin mengasak minda apabila bibirnya sudah mula bermain-main di pipiku.

"Er..awak tak solat maghrib lagi kan?" tanyaku. Ini sajalah yang dapat aku fikirkan. Dan aku rasa ianya adalah alasan yang kuat juga untuk aku melepaskan diri.

Ternyata telahanku benar, apabila beberapa saat selepas itu Yusrizal mengangkatkan kepalanya.

"Belum," jawabnya sambil tersenyum malu. "Pandai cari alasan ek?" Yusrizal mencuit hidungku. Aku menarik nafas lega setelah dilepaskan. Suamiku ini sering menguji keimananku apabila bersamanya.

"Oklah, abang nak mandi dulu. Lepas tu nak solat," ujarnya. Dia berlalu ke bilik air setelah mencapai tuala di penyidai. Sempat lagi suamiku itu mengeyitkan mata sebelum menghilangkan diri ke dalam bilik air. Tidak lama selepas itu kedengaran bunyi pancuran air menyembah lantai. Aku pula tidak tunggu lama. Terus sahaja turun ke dapur untuk menolong mak cik Bibah menyediakan makan malam.

"Mak cik nak masak apa hari ni?" sapaku sebaik sahaja memasuki ruang dapur. Kelihatan orang tua itu sibuk menghiris daging.

"Emm mak cik nak buat daging bakaq. Rizal suruh mak cik buat. Nak cecah dengan air asam," terang mak cik Bibah.

"Wah, sedapnya! Ifa pun dah lama tak makan daging bakar cecah dengan air asam."

"Kalau Ifa nak tau, Rizal tu memang suka sangat makan daging bakaq cecah air asam. Seminggu sekali dia suquh mak cik masak. Hah, lepas ni Ifa kena la belajaq buat."

Alamak! Tak cukup dengan ibu yang suka menyindir aku kerana tidak pandai memasak , sekarang mak cik Bibah pula mahu melakukan perkara yang sama.

"Ifa tahu la nak buat mak cik," kataku. Bukan untuk menutup kelemahanku. Aku memang boleh dikatakan sudah handal untuk menyediakan masakan itu. Ibu sudah mengajarku dulu.

"Laa yaka? Mintak maaf laa. Mak cik tak tau," pinta mak cik Bibah. Mungkin rasa tidak enak setelah berkata begitu tadi.

"Ish, tak apalah mak cik. Jomlah kita masak. Dah lewat dah ni."

"Yalah."

Seronok sekali aku dengan mak cik Bibah hari ini. Sambil memasak, pelbagai perkara yang kami bualkan. Mulut mak cik Bibah pula tidak henti-henti bercerita. Dalam pada itu tidak lupa juga diajarnya aku cara memasak dengan betul. Banyak juga aku belajar hari ini. Mak cik Bibah memang guru memasak yang hebat! Kerja memasak pula dirasakan cepat saja. Alih-alih semuanya sudah tersedia di hadapan mata.

"Ifa pi la panggil Rizal. Mesti dah lapaq tu. Biaq mak cik ja yang hidang."

Aku akur. Tanpa menunggu lama aku memanjat anak tangga menuju ke bilik untuk memanggil suamiku. Lagi pula perutku juga sudah terasa lapar apabila melihat daging bakar yang kelihatan enak sekali. Kecur air liurku dibuatnya.

Aku menjenguk ke dalam bilik. Kelihatan suamiku itu enak sekali beradu di atas katil. Aku menggelengkan kepala. Letih benar agaknya sehingga tertidur.

Perlahan-lahan aku mendekatinya. Serba-salah untuk mengejutkannya bangun. Mendengar dengkuran halusnya makin membuatkan aku tidak sampai hati hendak mengejutkannya. Tapi perut lelaki itu juga perlu diisi. Takkanlah aku hendak membiarkannya tidur dengan perut kosong.

"Rizal," panggilku. Tiada reaksi.

"Rizal." Aku memanggil lagi. Masih juga tiada reaksi. Tanpa berfikir panjang aku mengoyang-goyangkan bahunya. Tidak lama selepas itu, Yusrizal membukakan mata. Tangannya menggosok-gosok matanya yang masih mengantuk.

"Sorry, abang tertidur. Mengantuk sangat. Dinner dah siap?"

"Dah. Jomlah turun," ajakku. Lalu mula melangkah untuk meninggalkannya. Namun baru beberapa langkah aku terasa lenganku direntap kasar sehingga membuatkan tubuku hilang timbangan lalu terhumban ke atas ribaan suamiku. Terbeliak mataku dengan tindakannya itu. Kenapa lelaki ini selalu sahaja melakukan perkara-perkara yang memeranjatkan aku?

Aku cuba menolak tangannya yang mamaut pinggangku, tetapi tidak berjaya. Aku memandang wajahnya dengan pandangan geram. Lelaki itu hanya tersenyum mengejek.

"Apa awak ni? Lepaslah. Saya nak bangun ni."

"Itulah balasannya kalau tak menunggu suami."

"Apa pulak?" Aku tidak memahami kata-katanya.

"Yelah, sepatutnya sayang tunggu abang! Kita turun sama-sama. ini tidak, nak turun sorang-sorang pula. Tak baik tinggalkan abang tahu?"

"Macamlah awak tak pandai jalan sendiri," bantahku. Masakan perkara sekecil itu menjadi kesalahan.

"Auuuww!!!" Aku menjerit apabila terasa hidungku digigit, Pantas tanganku menggosok hidungku yang kemerahan. Gila betul! Hatiku menyumpah.

"Apa awak ni! Kenapa gigit hidung saya?" tanyaku, tidak berpuas hati. Sakit hatiku dibuatnya.

Walaupun hidungku terasa sakit, tapi tidak dapat menandingi rasa sakit di hatiku ini.

"Sebab sayang degil sangat!" Senang saja lelaki itu berkata-kata. Aku pantas menolak tubuhnya dan bangun. Baru saja aku mahu mencapai tombol pintu, terasa tanganku direntap sekali lagi.

"Apa lagi ni?"

"Kita turun sama-sama."

Aku malas berbalah dengannya. Lalu hanya membiarkan tangannya menggenggam jemariku. Sampai saja di meja makan, tiba-tiba mak cik Bibah bersuara.

"Eh Ifa, kenapa dengan hidung tu?"

Terkejut aku apabila ditegur begitu. Tangan yang lincah menceduk kuah ke dalam pinggan terhenti. Sempat juga aku menjeling Yusrizal yang menahan tawa. Geram aku dibuatnya sehingga memaksa kakiku memijak kakinya dibawah meja.

"Auuchh!!" lelaki itu terjerit.

"Kenapa Rizal?" kalut mak cik Bibah bertanya.

" Tak ada apa-apalah mak cik. Nyamuk besar agaknya!" jawab Yusrizal sambil menjelingku. Aku pula terasa ingin ketawa. Padan muka!

p/s: ok kawan2..enjoy ek.

15 ulasan:

  1. Tq Ida... Semakin menarik... tk sabar nk tau next n3

    BalasPadam
  2. hahaha..
    ske gile ngn scene ifa n rizal..
    ekekee...
    due2 nakal...
    hihi..
    nk lgi..

    BalasPadam
  3. hahaha....lawak la org suami isteri ni....
    bleh plak men bls dendam...akaka...
    best3...
    sambung lgi...ekeke

    BalasPadam
  4. o..ooo..
    abisla ifa pasni..
    hehehehe

    BalasPadam
  5. hihihi semakin menarik..can't wait to read new n3..

    BalasPadam
  6. Hahahaha.. cali2...
    keep it up

    BalasPadam
  7. wawa..mkin bestla cite ni..suke2..! syg btol rizal ngn ifa skrg ni ek..sure ifa akn sedih bile tibe2 rizal xpedulikn die nti..ehehe..

    cheesecake

    BalasPadam
  8. best2. suke tgk pasangan yg baru nk berbaik ni

    BalasPadam
  9. best la citer ni..x sabar nak tunggu ending..suke tgk psgan suami isteri berbaik n romantik mcm ni..so sweet..!!!

    BalasPadam
  10. best, tak sabar nak tunggu lg, cepatlah

    BalasPadam
  11. best2..
    buat algi2 cmnie..hahahakk

    BalasPadam
  12. xboleh ke blogger tkr kn font jd color putih?
    ssh nk bace laa...

    BalasPadam
  13. best sometime cter kne r d slitkan gan romantic situation hehehe

    BalasPadam
  14. sronok xtwu nk habaq aihh....best gila....romantik gila....sweet gila...smua gila ad...hehehe...

    BalasPadam

Hi kawan2..Selepas baca jangan lupa tinggalkan komen tau..wajib!!! hehee..sebabnya Ida suka baca komen kawan2..Nak tau jugak best ke tidak setiap post Ida ni..komen tau!!